Skip to content

Piratpartiet – för dig som gillar Hem och Skola?

August 22, 2010

Idag lät Sydsvenskan ungdomar bedöma valaffischer – vilket en del verkar förlöjliga eftersom ungdomspanelen så tydligt uttrycker helt andra åsikter än de politiskt rationella i sina val.

Ungdomarna har dock så klart rätt, det är precis så irrationellt – emotionellt – vi bedömer den typen av korta budskap. Eftersom jag nyligen läst en alldeles utmärkt bok på området, Made to Stick, gick jag själv genom affischerna och blev lite överraskad över hur dåligt underlag några av partierna måste ha bakom sina budskap. Jag sågade raskt fyra partier och ansåg att endast tre stycken gjort ett någorlunda bra jobb enligt min tolkning av bokens metodik. Notera, jag värderar här inte alls de faktiska sakfrågorna.

Eftersom min uppfattning var att det material vi lagt ut i Piratpartiet inte tillhörde vinnarna valde jag i god piratanda att börja delta. Det här bloginlägget är sprunget ur de två foruminlägg jag gjorde på piratwebben, och jag återpostar det här mest för att samla de spridda kommentarer jag postade under dagen där och på Twitter.

Jag läste nyligen “Made to Stick” (av bröderna Heath) och rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av att syssla med kampanjmaterial. Den går bl.a genom hur människor reagerar irrationellt på budskap vilket är väldigt bra att ha i åtanke då vi gärna försöker koncentrera oss på att uttrycka oss rationellt när vi kommunicerar – vilket alltså riskerar att bli väldigt fel.

Roligt nog är vi ganska rätt ute med många gamla slagdängor, även om jag vid en snabb genomgång saknar dem i valaffischer m.m. “Piratpartiet – för dig som gillar Internet” är t.ex klockren enligt bröderna Heath, men flygbladet “Piratpartiet bygger kunskapssamhället” är – enligt min tolkning av vad de skriver – mer i riskzonen att uppfattas negativt.

… om jag hade låtit det stanna med ovanstående hade jag dock skämts, det är alldeles för billigt att bara be andra att läsa på och sedan inte bidra med mer själv, så det inlägget följdes raskt av ett längre i en annan del av forumet:

För att inte bara tipsa utan även göra ägnade jag några minuter åt att fundera på något mer slagkraftiga saker som sätter sig och som, så vitt jag kan se, mer följer tankarna som bröderna Heath lägger fram. Till stor del koncentrerar jag mig på att nå fram emotionellt (rationella budskap har inget på valaffischer att göra), avskalat och med någon form av ögonbrynshöjning och gärna åsyftande till grupptillhörighet.

(Wikipedia har en sammanfattning av deras modell här: http://en.wikipedia.org/wiki/Made_to_Stick)

Förslag, och i den mån någon annan tidigare skrivit exakt likadant och jag minns det omedvetet är det självklart den personen som ska ha all credit.

  • Piratpartiet – för dig som gillar Internet
  • Piratpartiet – vilken generation tillhör du?
  • De pratar, vi agerar, du röstar [Piratpartiet]
  • Piratpartiet – Internets politiska gren

[release often, release early – mer kanske kommer]

Egna kommentarer:

Jag trodde den första var en klockren stöld, men en exakt sökning gav inga resultat. Måhända skriver jag “dig” där andra skrivit “oss” – det är medvetet för identifikation.

Ang. generation – skapa grupptillhörighet. Det är “vi mot dem” – och vi vet redan att vi är stora i ungdomsgruppen, och det är de som enklast identifierar sig med “vilken generation”.

Gillar den tredje mindre bra. Det är grupptillhörighet och “vi mot dem” samt “sticking it to the man”.

Fyran har jag blivit utskälld för när jag först postade den på Slashdot (i engelsk version). Alla anser inte att Piratpartiet pratar för hela Internet, men det är helt irrelevant i det här sammanhanget. Det är slogans och inte ett valmanifest.

… men jag kände även att jag var tvungen att avslöja varför jag plötsligt började posta om något nu som jag är fullt medveten om hade passat bättre för några månader sedan:

… och till slut, den där kritiken. Jag är … inte överlycklig över “Vi bygger kunskapssamhället”. Det betyder ingenting, vi lockar inte till identifikation (i värsta fall är reaktionen “jaha, skoj för er – vad har det med mig att göra?” från exakt de som vi tror är vår väljargrupp).

Den får mig mest att bli intresserad av att gå med i Hem och skola.

Nåja. Nästa steg borde iaf vara att skapa posters och inte bara textsträngar. Ship it.


edit: förtydligande ang. icke-värdering av andra partiers sakfrågor

4 Comments leave one →
  1. August 27, 2010 14:49

    När man säger kloka saker kan hela kampanjer planeras om.

    Spana in dag 6 på TPB när den kommer på måndag. :)

  2. August 30, 2010 1:30

    sådär då. TPB idag.

  3. August 30, 2010 8:15

    @Rick

    Deltagarkulturen fungerar! Snyggt :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s